ÁSZF - Általános Szerződési Feltételek
Az E-kereskedelmi vállalkozások számára a legfontosabb fogyasztóvédelmi jogi dokumentum az Általános Szerződési feltételek
A vevő tájékoztatását az ÁSZF tartalmazza. Ez a weboldal, webáruház, applikáció legfontosabb dokumentuma, és számos jogszabály vonatkozik rá.

ÁSZF-et nemcsak a webáruházaknak kell közzétenniük, hanem minden olyan oldalnak, melyen keresztül közvetlenül – "kattintással"– terméket, szolgáltatást, online tartalmat lehet megrendelni és megvásárolni.
Az ÁSZF-et nem elegendő megírni és az oldalra "feltenni", annak tartalmához hozzá kell igazítani az értékesítési folyamatot, és minden szavát következetesen be is kell tartani.

Az ÁSZF-el kapcsolatban legtöbbet feltett kérdések:
1. Mikor van szükség ÁSZF-re?
Amennyiben a weboldalon van lehetőség vásárlásra vagy szolgáltatás megrendelésére, még akkor is, ha a szolgáltatás ellenszolgáltatás nélkül történik.
ÁSZF-et minden E-kereskedelmi oldalnak közzé kell tennie - azoknak a weboldalaknak melyeken keresztül közvetlenül – "kattintással"– terméket, szolgáltatást, online tartalmat lehet megrendelni és megvásárolni.
2. Mi is az ÁSZF?
ÁSZF – Általános Szerződési Feltételek
Az ÁSZF feltüntetése minden weboldalra kötelező, amennyiben a weboldalon szolgáltatást lehet megrendelni, vagy terméket lehet megvenni. A kereskedő az Általános Szerződési Feltételeket egyoldalúan, a vevő közreműködése nélkül előre meghatározza, megfogalmazza - több szerződés megkötése céljából.
Az internetes vásárláskor nincsen lehetőség minden vevővel egyedileg megtárgyalni a vásárlás feltételeit, ezért azt ismertetni kell a vevővel, a vevőnek az szerződési feltételeket a vásárlás előtt el kell fogadnia, mert csak ebben az esetben lesznek ezek a feltételek az ügyletre érvényesek.
A weboldalnak törvény által előírt jogi kötelezettsége elkészíteni az ÁSZF-t és a honlapon letölthető és kinyomtatható formában közzé is kell tennie!! Vita esetén a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy az ÁSZF tartalmát a vevő megismerte és elfogadta.
3. Mikor nincs szükség ÁSZF-re?
Ha a weboldalon nem lehet
vásárolni, nem lehet szolgáltatást megrendelni, azaz nem lehet online szerződést kötni.
4. Milyen szabályok érvényesülnek, ha nincsen ÁSZF?
Amennyiben az e-kereskedelmi weboldal/webáruház nem tesz közzé ÁSZF-et úgy a weboldalon keresztül kötött szerződésekre a jogszabályok rendelkezései vonatkoznak. A probléma annyi, hogy az online vásárlás számos kérdésére és feltételére nincsen jogi szabályozás, vagy a szabályozás nem egyértelmű. (fizetési feltételek, kézbesítés, ügyfél késedelme)
Komoly nehézség, hogy ÁSZF hiányában a feleknek kell bizonyítaniuk, hogy mit tartanak vagy tartottak a szerződés tartalmának, és általánosságban elmondható, hogy az online vásárlás esetén túlnyomóan a vevő – azaz a Fogyasztó – érdekeit védi a törvény.
5. Mit jelent az ÁSZF tárolhatósága és előhívhatósága?
A törvény által megkívánt feltétel akkor teljesül:
1,) ha a fogyasztó az ÁSZF-et egy külön fájlformátumban (pdf. vagy doc.) letöltheti
2.) ha biztosított a kinyomtatás lehetősége – ha a honlap tartalma kinyomtatható
3.) ha a mentés lehetősége biztosított – ha a honlap tartalma lementhető
6. Miről kell tájékoztatni a fogyasztót az ÁSZF-ben?
- A cég fontosabb adatairól és elérhetőségéről
- Azokról a technikai lépésekről, amelyeket a a szerződés elektronikus úton való megkötéséhez meg kell tennie
- Arról, hogy a megkötendő szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül-e, a szerződés iktatásra kerül-e és az iktatott szerződés utóbb hozzáférhető lesz-e
- A szerződés lehetséges nyelveiről
- A vállalkozás magatartási kódexnek aláveti-e magát
- A weboldal technikai használatáról
- A vásárlás menetéről (regisztráció, kosárba helyezés, kosár tartalmának ellenőrzése, megrendelés elküldése, visszaigazolás…)
- A vásárlás feltételeiről – ár, egységár, szolgáltatás díja, adó, költség, megrendelés visszaigazolása, fizetési feltételek, kiszállítás.. szállítás költsége.. stb.
- Az adatbeviteli hibáknak a szerződéses nyilatkozat elküldését megelőzően történő azonosításához és kijavításához biztosított eszközökről ("félrekattintás")
- Szállítási és fizetési feltételekről, adattal fizetés esetén annak feltéteiről
- Elállási jogról, felmondási jogról
- Jótállásról, kellékszavatosságról és termékszavatosságról
- Jogérvényesítési lehetőségekről
7. Hogyan kell elhelyezni az ÁSZF-et a weboldalon?
Az ÁSZF –et úgy kell megjeleníteni, hogy hogy egy átlagos ügyfél számára is egyértelmű legyen, hogy az vonatkozik a megkötendő ügyletre. Fontos, hogy az ÁSZF jól áttekinthető legyen, és azt a vevő ne tudja figyelmen kívül hagyni.
Vita esetén a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a fogyasztó/vevő az ÁSZF-et megismerte.
8. Lehet-e lemásolni ÁSZF-et egy másik weboldalról?
Más weboldalról az ÁSZF átmásolása nem ajánlott, egyrészt mert az ÁSZF szerzői jogi védelem alatt állhat, amennyiben egyedileg megfogalmazott, és a honlap erre vonatkozó figyelmeztetést tartalmaz, másrészt annak rendelkezései nem valószínű, hogy 100%-ban megfelelnek az adott weboldal üzleti feltételeinek.
9. Érdemes-e lemásolni egy idegen nyelvű ÁSZF-et?
Semmiképpen sem ajánlatos az idegen nyelven íródott ÁSZF más, külföldi honlapról történő átvétele, mert nagy valószínűség szerint annak nemcsak nyelve, hanem rendelkezései is az idegen nyelvterületen hatályos jogszabályok szerintiek és ezen túlmenően sem valószínű, hogy megfelelnek az adott vállalkozás szerződési feltételeinek.
10. Lehet-e minta ÁSZF-et használni?
Természetesen lehet, ha az ÁSZF minta pontosan a forgalmazott termék típusra, ugyanarra az értékesítési modellre és ugyanazon internetes értékesítési felületre vonatkozik és az adott vállalkozás az általa használt ÁSZF MINTÁRA alakítja át az értékesítési gyakorlatát - hiszen az ÁSZF rendelkezéseit kell alkalmaznia.

Hatósági ellenőrzés esetén az ÁSZF hiánya, hibája, vagy a kötelező fogyasztóvédelmi szabályok helytelen alkalmazása komoly bírságot jelenthet
Nem jó hír, hogy azok a webáruházak is 2 évre felkerülnek az Igazságügyi Minisztérium által vezetett "Jogsértést elkövető webáruházak adatbázisába" melyek a hibát a hatóság felhívására kijavították.